Scheppersinstituut Wetteren

recht 2 Large Nadat de leerlingen van het 7de agro-en groenmechanisatie in de theorieles op school de werking en de onderdelen van verschillende oogstmachines bestudeerd hadden trokken ze ten velde. 

De maaidorser
Nadat de leerlingen van 7 agro-en groenmechanisatie in de theorieles op school de werking en de onderdelen van de maaidorser hadden bestudeerd, kregen ze nu de kans om deze machine eens van dichtbij te bekijken. Beter nog, ze mochten er ook aan werken. De leerlingen van 7AGMb konden terecht bij loonwerker Jonathan De Vos. Hij had zijn maaidorser ter beschikking gesteld om deze om te vormen, meer bepaald van het dorsen van graan naar het dorsen van mais.
Een gedeelte van de mais wordt tegenwoordig niet meer gehakseld tot dierenvoer, maar wordt gedorst met een maaidorser. Dit gebeurt om biobrandstof, olie, kippenvoer, meel, e.a. te vervaardigen. Om dit te kunnen doen moet er aan de maaidorser een aantal aanpassingen gedaan worden.

Voordat de leerlingen praktisch aan de slag konden aan de machine stelde hij de leerlingen op de proef om te zien of ze wel de onderdelen en de werking kenden. Nadien legde hij uit wat voor aanpassingen de maaidorser moest ondergaan.
De leerlingen van 7AGMa konden hetzelfde ervaren bij Loonwerkengebr. Van Mulders in Baardegem en loonwerken Bart Cosijn. Daar konden de leerlingen ook kennis maken met het klaarzetten van een zelfrijdende bietenrooier.

De bonenplukker
Een andere oogstmachine waarmee de leerlingen in de praktijk konden kennismaken was de bonenplukker. Sinds enkele jaren is het telen van groenten in onze streek in opmars. Vandaar dat we deze speciale machines voor het oogsten van groenten meer zien rijden.
Voor het oogsten van bonen hadden we afgesproken met loonbedrijf Deruytere uit Kortemark. Dit was een andere ervaring, namelijk op het veld zelf. Bij onze aankomst stonden de chauffeurs, David en Fernand, ons op te wachten om de nodig uitleg te geven over de werking van de machine.
Na ook nog eens de veiligheidsregels te hebben overlopen, konden de leerlingen meerijden en zelf ook het stuur overnemen. Dit valt zeker mee omdat de snelheid slechts 2 km/u is en het een hydrostatische aandrijving betreft.

Leerling in de kijker
Voor het eerst sinds de oprichting van AGM mogen wij een meisje verwelkomen. In deze richting is het zeker niet evident: je moet als vrouw echt wel je “mannetje” kunnen staan.
Lore werkt thuis met haar vader aan machines, vandaar haar interesse. In 7 AGM wil ze ook de theorie erachter kennen en praktijkervaring opdoen.

IMG 20190912 101447 Large  IMG 20190912 115035 Large 
 IMG 20190918 102249 Large  recht Large