Kiezen voor 1A

  • Algemene basisvorming van 1A
  • Remediëring voor Frans en Wiskunde
  • Extra aandacht voor ICT vaardigheden, leren leren, … in “klasbegeleiding en ICT”
  • Klaviervaardigheid als ondersteuning voor de digitalisering
  • STEM-vakken waarin leerlingen theorie en praktijk integreren door middel van projectmatig werken

Lessentabel
1IWBIO - STEM-Wetenschappen

Lessentabel - 1IWBIO

OmschrijvingLesuren
Godsdienst2
Aardrijkskunde2
Frans3
Frans remediëring1
Geschiedenis1
Lichamelijke opvoeding2
Mens&Samenleving2
Muzikale opvoeding 1
Natuurwetenschappen2
Nederlands4
Wiskunde remediëring1
Wiskunde4
Klasbegeleiding en ict1
Techniek2
STEM Biotechniek1
STEM Mechanica-elektriciteit2
STEM Wiskunde1
Klaviervaardigheid (facultatief)1

Lessentabel
1A - STEM-Technieken A

Lessentabel - 1A

OmschrijvingLesuren
Godsdienst2
Aardrijkskunde2
Frans3
Frans remediëring1
Geschiedenis1
Lichamelijke opvoeding2
Mens&Samenleving2
Muzikale opvoeding 1
Natuurwetenschappen2
Nederlands4
Wiskunde remediëring1
Wiskunde4
Klasbegeleiding en ict1
Techniek2
STEM Mechanica-elektriciteit2
STEM Wetenschappen1
STEM Hout-Bouw1
Klaviervaardigheid (facultatief)1

Kies ik voor 1IWBIO - STEM-Wetenschappen of 1A - STEM-Technieken A?

1IWBIO - STEM-Wetenschappen

1A - STEM-Technieken A

Profiel van de richting

  • STEM-projecten met nadruk op het onderzoeken om een oplossing te ontwikkelen en de oplossing te ontwerpen, aangevuld met de realisatie en bijsturing van de projecten.
  • STEM projecten met nadruk op het realiseren en testen van het technisch systeem, aangevuld met onderzoekend leren.
  • Kennismaking met de STEM-domeinen elektriciteit, mechanica en biotechnieken.
  • Kennismaking met verschillende STEM-domeinen zoals elektriciteit, mechanica, hout, bouw en agro- en biotechnieken tuinbouw
  • Basis voor doorstroom naar D-finaliteit zoals “Technologische of Biotechnologische wetenschappen” met in de 2de graad 6 uur wiskunde. Deze leerlingen studeren verder op de hogeschool of de universiteit.
  • De meeste van deze leerlingen zullen in de 2de graad een richting uit de D/A-finaliteit volgen. Dit wil zeggen dat ze na 6 jaar secundair ofwel verder studeren ofwel op de arbeidsmarkt aan de slag gaan. De sterkste leerlingen kunnen in de 2de graad de D-finaliteit “Technologische wetenschappen B” volgen met 5 uur wiskunde
  • Klemtoon ligt op wiskunde en wetenschappen met extra verdieping voor wiskunde. Wiskunde is op hoog niveau, met de nadruk op inzicht en aandacht voor vraagstukken.
  • Naast een brede algemene vorming wordt veel aandacht besteed aan probleemoplossend denken ter voorbereiding op de realisatie van de projecten.

Profiel van de leerling

  • Leergierig en gefascineerd zijn in wiskunde, wetenschappen en engineering is een must.
  • Interesse voor techiek en dit ook praktisch willen uitvoeren is een must.
  • Leerlingen kunnen grotere leerstofgehelen verwerken, hebben een goede studiehouding, doorzettingsvermogen en grote zelfstandigheid.

Studietraject

1IWBIO - STEM-Wetenschappen

Profiel van de richting

  • STEM-projecten met nadruk op het onderzoeken om een oplossing te ontwikkelen en de oplossing te ontwerpen, aangevuld met de realisatie en bijsturing van de projecten.
  • Kennismaking met de STEM-domeinen elektriciteit, mechanica en biotechnieken.
  • Basis voor doorstroom naar D-finaliteit zoals “Technologische of Biotechnologische wetenschappen” met in de 2de graad 6 uur wiskunde. Deze leerlingen studeren verder op de hogeschool of de universiteit.
  • Klemtoon ligt op wiskunde en wetenschappen met extra verdieping voor wiskunde. Wiskunde is op hoog niveau, met de nadruk op inzicht en aandacht voor vraagstukken.

Profiel van de leerling

  • Leergierig en gefascineerd zijn in wiskunde, wetenschappen en engineering is een must.
  • Leerlingen kunnen grotere leerstofgehelen verwerken, hebben een goede studiehouding, doorzettingsvermogen en grote zelfstandigheid.

Studietraject

1A - STEM-Technieken A

Profiel van de richting

  • STEM projecten met nadruk op het realiseren en testen van het technisch systeem, aangevuld met onderzoekend leren.
  • Kennismaking met verschillende STEM-domeinen zoals elektriciteit, mechanica, hout, bouw en agro- en biotechnieken tuinbouw
  • De meeste van deze leerlingen zullen in de 2de graad een richting uit de D/A-finaliteit volgen. Dit wil zeggen dat ze na 6 jaar secundair ofwel verder studeren ofwel op de arbeidsmarkt aan de slag gaan. De sterkste leerlingen kunnen in de 2de graad de D-finaliteit “Technologische wetenschappen B” volgen met 5 uur wiskunde
  • Naast een brede algemene vorming wordt veel aandacht besteed aan probleemoplossend denken ter voorbereiding op de realisatie van de projecten.

Profiel van de leerling

  • Interesse voor techiek en dit ook praktisch willen uitvoeren is een must.

Studietraject